Zveřejnění obsahu informací poskytnutých na žádost ÚPDI podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

 

2019

1.

ÚPDI obdržel dne 22. 1. 2019 žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o platech a odměnách za rok 2018 u jednotlivých ředitelů odborů, předsedy úřadu a pověřence pro ochranu osobních údajů.

V žádosti bylo uvedeno, aby u každé osoby byly poskytnuty následující informace: jméno a příjmení, pracovní zařazení, skutečně vyplacený plat/odměnu z dohody za rok 2018 včetně uvedení počtu měsíců, za který byl vyplacen a skutečně vyplacená odměna za rok 2018, tedy částka nad rámec pravidelného platu.

Poskytnutá informace:

funkce jméno a příjmení úhrn zúčtovaných příjmů ze závislé činnosti odměny počet odpracovaných měsíců
předseda Úřadu Pavel Kodym 1 260 112,- Kč 0,- Kč 12

 Místo ředitele odboru není obsazeno.

Žádost o poskytnutí informací byla ve zbývajícím rozsahu odmítnuta rozhodnutím ze dne 6. 2. 2019, č. j. UPDI-0309/19-OPEP-INF/ŠA.

 

2.

ÚPDI obdržel dne 6. 2. 2019 žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o výši veškerých vyplacených platů (včetně, avšak nikoli výlučně, osobního ohodnocení a všech příplatků), odměn (včetně, avšak nikoli výlučně odměny řádné, mimořádné a odměny za plnění cílových úkolů), jiných příjmů a benefitů spojených s výkonem funkce (včetně, avšak nikoli výlučně, odměny za působení v dozorčích orgánech a naturální požitky – nepeněžitý příjem spočívající v užívání služebního vozidla, poskytnuté ubytování), zdůvodnění mimořádné odměny, počet odpracovaných měsíců u osob na pozicích předseda/předsedkyně za rok 2018.

Poskytnutá informace:

funkce úhrn zúčtovaných příjmů ze závislé činnosti naturální a jiné funkční požitky počet odpracovaných měsíců v roce 2018

předseda Úřadu

                    1 260 112,- Kč

0,- Kč 12

 

3.

ÚPDI obdržel dne 17. 2. 2019 žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, o rozkladové komisi předsedy ÚPDI, konkrétně: Jmenný seznam veškerých členů rozkladové komise včetně vyznačení členů, kteří jsou zaměstnanci daného úřadu a kteří jsou externími odborníky. Jaká celková částka je jim za tuto práci vyplácena? Jaká je v současné době organizace rozkladové komise na daném úřadu? Tedy počet rozkladových komisí (senátů), příp. jaká je jejich specializace, pokud je komisí (senátů) více. Povolání a profesní životopisy členů rozkladové komise, pokud jimi disponujete. Kolikrát vedoucí (ministr) rozhodl odlišně od návrhu, který mu byl předložen rozkladovou komisí za rok 2018. Byla za loňský rok namítána účastníkem řízení podjatost člena rozkladové komise? Pokud ano, jak o ní vedoucí (ministr) rozhodl? Jakým způsobem jsou odměňováni členové rozkladové komise a jaká částka je jim za tuto práci vyplácena? Poskytnutí aktuálního jednacího řádu či statutu rozkladové komise. Byl již někdy na základě § 152 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ustanoven zvláštní senát z důvodu projednání takové věci, která obsahuje utajované informace? Případně pokud ne, je tento senát již vytvořen, nebo v takovém případě dojde k ustanovení senátu ad hoc?

Poskytnutá informace:

Jmenný seznam všech členů rozkladové komise, včetně vyznačení členů, kteří jsou zaměstnanci Úřadu a kteří jsou externími pracovníky, je dostupný na internetových stránkách Úřadu, v sekci povinně zveřejňované údaje, podsekci boj proti korupci a podsekci poradní orgány. Informace je dostupná na internetové adrese zde.

Celková částka, která byla členům rozkladové komise vyplacena za rok 2018 je dostupná na internetových stránkách Úřadu zde.

Na Úřadu je zřízena pouze jedna rozkladová komise jako poradní orgán předsedy Úřadu, má 9 členů a dále se nečlení na senáty.
Povolání členů rozkladové komise vyplývá z jejich získaného vzdělání, všichni jsou absolventi minimálně magisterského studijního programu a byl jim udělen akademický titul magistr, případně inženýr, dva členové rozkladové komise vykonali státní rigorózní zkoušku a byl jim udělen akademický titul doktor práv, čtyři členové rozkladové komise jsou absolventi doktorského studijního programu a byl jim udělen akademický titul doktor a jednomu členu rozkladové komise byla udělena vědecká hodnost kandidát věd. Odbornost členů rozkladové komise spočívá v dlouholeté legislativní praxi, advokátní praxi, akademické činnosti, lektorské činnosti, činnosti experta na oblast právní teorie i dopravy.

V roce 2018 se předseda Úřadu vždy ztotožnil s návrhem rozkladové komise na rozhodnutí, odlišně od jejího návrhu nerozhodl.

V roce 2018 nebyla žádným z účastníků řízení namítána podjatost člena rozkladové komise, předseda Úřadu tedy o námitce podjatosti nerozhodoval.

Odměna členů rozkladové komise vyplývá z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, které členové rozkladové komise uzavírají s Úřadem. Odměna pak činí 400 Kč/hod.

Aktuální jednací řád rozkladové komise, statut rozkladové komise a jeho změnu z roku 2019 poskytujeme v příloze.

Zvláštní senát rozkladové komise ve smyslu § 152 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, dosud nebyl nikdy ustanoven.

Žádost o poskytnutí informací byla částečně odmítnuta rozhodnutím ze dne 1. 3. 2019, č. j. UPDI-617/19-OPEP-INF/SM, a to v rozsahu, v němž žadatel požadoval poskytnout profesní životopisy členů rozkladové komise.

 

2018

1.

ÚPDI obdržel dne 1. 2. 2018 žádost o poskytnutí informací týkajících se počtu podaných žádostí podle  zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí a informací souvisejících s těmito žádostmi (zda byla informace poskytnuta či nikoliv, počet podaných odvolání proti zamítavým rozhodnutím, počet žalob, v kolika případech byla požadována úhrada nákladů a v kolika případech žadatel náklady uhradil a zda existuje vnitřní předpis upravujíc postup při vyřizování žádostí). Požadováno bylo rovněž zaslání uvedeného vnitřního předpisu.

Poskytnutá informace: ÚPDI byl zřízen 1. dubna 2017 zákonem č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, proto byly poskytnuty informace od tohoto data do 31. prosince 2017. V uvedeném období ÚPDI:

a) neobdržel žádné žádosti podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí,

b) obdržel a vyřídil 6 žádostí o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím a žadatelům požadované informace poskytl,

c) nevydal žádné rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace podle ustanovení § 15 zákona o svobodném přístupu k informacím. S ohledem na výše uvedené nebyl podán ani rozklad, ani nebyla podána žaloba k soudu ve věci přezkoumání zákonnosti rozhodnutí ÚPDI o odmítnutí žádosti o poskytnutí informací.

d) nežádal v žádném případě v souvislosti s poskytováním informací úhradu nákladů podle ustanovení § 17 zákona o svobodném přístupu k informacím.

Vnitřní předpis, který by upravoval vyřizování žádostí o informace na základě výše uvedených zákonů týkajících se informací, nebyl vydán. ÚPDI vyřizuje žádosti o informace v souladu s postupy uvedenými v zákoně.

 

2.

ÚPDI obdržel dne 1. 3. 2018 žádost o poskytnutí informací týkajících se předsedy ÚPDI (výše platu, odměn, naturálních a jiných funkčních požitků a počtu odpracovaných měsíců) za období kalendářních roků 2016 a 2017.

Poskytnutá informace: ÚPDI byl zřízen 1. dubna 2017 zákonem č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Předseda ÚPDI byl jmenován do funkce od 16. února 2017, proto byly poskytnuty požadované informace od tohoto data do 31. prosince 2017.

funkce úhrn zúčtovaných příjmů ze závislé činnosti odměny naturální a jiné funkční požitky počet odpracovaných měsíců v roce 2017
předseda ÚPDI 1.052.885,- Kč 0,- Kč 0,- Kč 10 měsíců a 13 dnů

 

3.

ÚPDI obdržel dne 6. 3. 2018 žádost o poskytnutí informace spočívající ve sdělení, podle jakého právního předpisu byl stanoven okruh zveřejněných ustanovení zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, podle nichž ÚPDI vydává rozhodnutí.

Poskytnutá informace: Podle ustanovení § 3 zákona č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, je  ÚPDI  ústředním správním úřadem pro

a) užívání drážní a letecké dopravní infrastruktury a přístup k této infrastruktuře,

b) užívání zařízení služeb na drážní dopravní infrastruktuře a přístupu k těmto zařízením,

c) cenovou kontrolu v oblasti užívání drážní dopravní infrastruktury a zařízení služeb podle zákona upravujícího působnost orgánů České republiky v oblasti cen a

d) poskytování podpory provozování evropské služby elektronického mýtného.

(2) Úřad je při výkonu své působnosti nezávislý, postupuje nestranně a řídí se přitom pouze zákony a jinými právními předpisy.

 

4.

ÚPDI obdržel dne 20. 3. 2018 žádost o poskytnutí informace týkající se organizační struktury ÚPDI s uvedením jména  a příjmení vedoucích zaměstnanců jednotlivých organizačních útvarů ke dni 1. 2. 2018.

Poskytnutá informace:  Ohledně části žádosti týkající se organizační struktury ÚPDI byl žadatel podle § 6 odst. 1 zákona o informacích odkázán na internetovou stránku, kde je organizační schéma ÚPDI. K odkazu na zveřejněnou informaci bylo doplněno jméno a příjmení vedoucí oddělení personálně – ekonomicko – právního:
Ing. Irena Procházková. Místa ostatních vedoucích jednotlivých organizačních útvarů nebyla zatím obsazena.

 

5.

ÚPDI obdržel dne 23. 4. 2018 žádost o poskytnutí informace o složení rozkladové komise.

Poskytnutá informace: 

Seznam členů rozkladové komise předsedy ÚPDI:
Mgr. Martina Postupová, Ing. Jitka Kotásková, Mgr. Šárka Homfrey,
JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.,  Mgr. Jan Vévoda, Mgr. Věra Ondračková,
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D., JUDr. Eva Kášová, Ph.D.

 

6.

ÚPDI obdržel dne 24. 4. 2018 žádost o poskytnutí informace - záznamů o činnostech zpracování podle čl. 30 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679.

Poskytnutá informace: Záznamy o činnostech zpracování podle čl. 30 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 je ÚPDI povinen vést od 25. května 2018. V současné době tedy ÚPDI záznamy o činnostech nevede.

 

7.

ÚPDI obdržel dne 25. 7.2018 žádost o poskytnutí informace týkající se regresních úhrad podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád) (dále jen „zákon č. 82/1998 Sb.“) za období let 2010 až 2017, včetně  poskytnutí manuálu, metodického pokynu nebo obdobného dokumentu ve vztahu k regresním úhradám a uvedení, jak je řešena problematika regresních úhrad (kdo rozhoduje a jaký je procesní postup) podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Poskytnutá informace: ÚPDI byl zřízen 1. dubna 2017 zákonem č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře,  a  po dobu své existence náhradu škody či nemajetkové újmy, která vznikla při výkonu veřejné moci v důsledku nezákonného rozhodnutí, nebo nesprávného úředního postupu neřešil.  K procesnímu postupu bylo uvedeno, že útvarem příslušným k vyřízení žádosti podle zákona č. 82/1998 Sb. je v souladu s čl. 11 nařízení předsedy ÚPDI č. 1/2017 ze dne 20. března 2017,  kterým se vydává služební předpis organizační řád Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, v platném znění oddělení personálně – ekonomicko – právní.  O výsledku je žadatel informován dopisem předsedy ÚPDI. Vnitřní předpis, který by se zabýval touto problematikou, nebyl vydán.

Vláda přijala dne 15. srpna 2012 usnesení č. 593 k Vyrozumění Veřejného ochránce práv ve věci postupů ústředních správních úřadů při předběžném projednávání nároků na odškodnění za nezákonné rozhodnutí nebo nesprávný úřední postup a k souvisejícímu doporučení. Pro ÚPDI je důležitým dokumentem v oblasti regresních náhrad právě Příloha č. 1 uvedeného usnesení vlády obsahující Desatero „dobré správy“ při posuzování žádostí o odškodnění za nezákonné rozhodnutí nebo nesprávný úřední postup.

Usnesení vlády a jeho přílohu najdete pod odkazem v textu. 

 

8.

ÚPDI obdržel dne 1. 8. 2018 žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím o informace týkajících se poskytování informací Komisi podle čl. 15 odst. 5 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. 11. 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (dále jen „směrnice“) a transpozice čl. 16 druhá alinea a čl. 25 odst. 1 směrnice.

Poskytnutá informace:  K čl. 15 odst. 5 směrnice sdělujeme, že  Česká republika tyto údaje poskytuje. Údaje za rok 2016 poskytlo Ministerstvo dopravy v roce 2017. Údaje za rok 2017 poskytne Komisi ÚPDI v souladu s čl. 3 prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/1100 ze dne 7. července 2015 o povinnosti členských států předkládat zprávy v rámci sledování železničního trhu.

Žádost byla v rozsahu vztahujícím se k čl. 16 druhá alinea a čl. 25 odst. 1 směrnice podle § 14 odst. 5 písm. c) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, odložena, neboť požadované informace se nevztahují k působnosti ÚPDI.

 

9.

ÚPDI obdržel dne 24. srpna 2018 žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a to informací vztahujících se k podnětům, které obdržel prošetřovatel zřízený podle § 2 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 145/2015 Sb. o opatřeních souvisejících s oznamováním podezření ze spáchání protiprávního jednání ve služebním úřadu (celkový počet podnětů, který prošetřovatel obdržel v roce 2016 a 2017 s doplněním, kolik podnětů bylo anonymních, specifikaci počtu podnětů v uvedených letech, u nichž bylo podezření z protiprávního jednání potvrzeno, u kolika podnětů byla věc podle § 7 odst. 2 uvedeného nařízení poskytnuta orgánům činným v trestním řízení nebo správnímu orgánu k dalšímu řízení). Pokud prošetřovatel řešil zvlášť složité případy (doba vyřízení přes 20 dnů), bylo požádáno o stručný anonymizovaný popis povahy protiprávního jednání.

Poskytnutá informace: ÚPDI byl zřízen 1. dubna 2017 zákonem č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, proto Vám poskytujeme požadované informace od tohoto data do 31. prosince 2017.  V uvedeném období prošetřovatel neobdržel  žádné podněty.

 

2017

1.

ÚPDI obdržel dne 5. 5. 2017 žádost o poskytnutí informací týkajících se přidělování kapacity dráhy na trase Praha – Brno a zpět a trasách navazujících. Konkrétně byly požadovány informace, zda byla ÚPDI či jinému subjektu podána jakákoliv oznámení dle ustanovení § 34d odst. 4 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách ve znění od 1. dubna 2017 či oznámení dle článku 3 prováděcího nařízení Komise (EU) č. 869/2014 o nových službách v osobní železniční dopravě, případně jakákoliv jiná oznámení související s přidělování kapacity na předmětných trasách.

Poskytnuté informace: ÚPDI neobdržel žádné z výše uvedených oznámení. Současně ÚPDI sděluje, že nedisponuje informací o tom, že by bylo některé z výše uvedených oznámení podáno jinému subjektu.

 

2.

ÚPDI obdržel dne 5. 10. 2017 žádost o poskytnutí informace o složení rozkladové komise.

Poskytnutá informace: Při ÚPDI působí pouze jedna rozkladové komise ve složení Mgr. Martina Postupová, Ing. Jitka Kotásková, Mgr. Igor Páč, Mgr. Pavla Vyhnálková,   Mgr. Martin Vavřina, Mgr. Šárka Homfrey a Mgr. Kamila Šrolerová.

 

3.

ÚPDI obdržel dne 23. 10. 2017 žádost o poskytnutí informace, zda bylo provozovatelem vlečky „Pila Hoštejn s.r.o.“ firmou OLSPED s.r.o. se sídlem v Olomouci oznámeno dle ustanovení §22a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, že tato vlečka je veřejně nepřístupná. Žadatel požádal o zaslání předmětného oznámení.

Poskytnutá informace: K oznámení o nepřístupnosti výše uvedené vlečky došlo firmou OLSPED, s.r.o., IČ:633320321, dopisem zaslaným na ÚPDI 4. 4. 2017 pod č.j. 21/1-07/17OL. Žadateli bylo zasláno rovněž požadované oznámení: příloha, k dispozici zde.

 

4.

ÚPDI obdržel dne 4. 11. 2017 žádost o poskytnutí informace, resp. dokumentů, které upravují kompetence organizačních součástí ÚPDI, popř. pracovníků ÚPDI, popř. vnitřní organizační poměry v rámci ÚPDI.

Poskytnutá informace, resp. dokumenty: příloha 1, příloha 2.

 

5.

ÚPDI obdržel dne 5. 12. 2017 žádost o poskytnutí informace, zda vstoupil do jakéhokoliv smluvního či mimosmluvního právního vztahu s některou z těchto osob: X.Y., nar. xxx, bytem xxx, Evropské hodnoty z.s., IČO: 26987627, Iniciativa pro evropské hodnoty z.s., IČO: 04984471 a Centrum SEBEVĚDOMÉ ČESKO z.ú., IČO: 04160851, všechny se sídlem Ohnivcova 555/56, Braník, 147 00 Praha, popř. s ní o tom jednal, byl ze strany těchto osob kontaktován, nebo od nich obdržel nějaká podání či jim nějaké písemnosti zasílal či některá z těchto osob či její zástupce vystupovala na akci, na jejímž pořádání se ÚPDI podílel.

Poskytnutá informace: ÚPDI nevstoupil do žádné smluvního ani jiného právního vztahu s uvedenými osobami (fyzickými ani právnickými), nebyl jimi kontaktován, ani žádná z těchto osob nevystupovala na akci, kde by spolupořadatelem byl ÚPDI. ÚPDI rovněž od  uvedených osob neobdržel žádné písemnosti, ani jim žádné písemnosti nezasílal.

 

6.

ÚPDI obdržel dne 6. 12. 2017 žádost o poskytnutí informací, doplněnou dne 8. 12. 2017, týkajících se regresních úhrad podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), resp. zákona č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným úředním postupem a poskytnutí vnitřního předpisu ÚPDI ve vztahu k regresním úhradám.

Poskytnutá informace: ÚPDI byl zřízen s účinností od 1. 4. 2017 na základě čl. 55 směrnice 2012/34/EU o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, která byla zapracována do zákona č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, a dosud neřešil otázku náhrady škody či nemajetkové újmy, která vznikla při výkonu veřejné moci v důsledku nezákonného rozhodnutí nebo nesprávného úředního postupu. Vnitřní předpis, který by se zabýval touto problematikou, nebyl vydán.